Avtorica: Adriana Rejc Buhovac, redna profesorica za management in organizacijo na Univerzi v Ljubljani, Ekonomski fakulteti in članica delovne skupine Chapter Zero Slovenia
Svetovni gospodarski forum je oblikoval sklop osmih načel, ki usmerjajo vzpostavitev učinkovitega podnebnega upravljanja. Da bi bila ta načela uporabna in oprijemljiva, je vsakemu od njih priložen sklop vprašanj. Ta vprašanja pomagajo organizacijam pri ugotavljanju in odpravljanju morebitnih vrzeli v njihovih obstoječih strategijah upravljanja podnebnih sprememb.
Ker si v Chapter Zero Slovenia prizadevamo, da bi člani organov vodenja in nadzora uresničevali učinkovito podnebno upravljanje, smo pripravili serijo mesečnih člankov, v katerih pojasnjujemo osem načel podnebnega upravljanja, katerih namen je povečati njihovo podnebno ozaveščenost, vključiti podnebne vidike v strukture in procese organov vodenja in nadzora ter izboljšati orientacijo glede tveganj in priložnosti, ki jih podnebne spremembe predstavljajo za poslovanje.
Kot del vzpostavitve učinkovitega podnebnega upravljanja v organih nadzora in vodenja gospodarskih družb so spodbude (nagrajevanje) med najpomembnejšimi. Steven Kerr je v svojem odmevnem članku „On the folly of rewarding A, while hoping for B“ slikovito opisal pomen nagrajevanja želenih odločitev in ciljanih dosežkov.
Kaj se lahko zgodi, če želeno vedenje, kot je skrb za naravne vire, ni nagrajeno? Ali še huje, če so nagrajene tiste vrste vedenja, ki jih poskušamo odvračati - na primer osredotočenost na kratkoročno poslovno uspešnost? Prvi rezultat je lahko neusklajenost interesov družbe in vodstva. Namesto da bi na primer usmerjali prizadevanja vodilnih v odločitve za čim večjo okoljsko uspešnost družbe, dopuščamo osredotočanje na zniževanje stroškov. Drugi rezultat je lahko, da vodstvo ne čuti neposredne odgovornosti za vplive na podnebne spremembe.
Notranja motivacija, ki temelji na pozitivnih idealih in prepričanjih, je seveda „prva in najboljša“ rešitev za kakršnekoli spremembe; sistemi variabilnega nagrajevanja pa kot zunanji motivatorji pogosto smiselno dopolnjujejo ali nadomeščajo tovrsten manko—igrajo ključno vlogo pri ozaveščanju o podnebnih spremembah, spodbujanju odločitev za zmanjševanje okoljskih eksternalij in obveščanju o poslovnih učinkih odgovornega podnebnega upravljanja. Kje začeti?
Nefinančni kazalci okoljske uspešnosti |
Finančni kazalci okoljske uspešnosti |
Odstotek zmanjšanja količine nevarnih odpadkov | Prihodki od prodaje t.i. zelenih ali trajnostnih produktov |
Delež obnovljivih virov energije | Prihodki od prodaje recikliranih izdelkov |
Odstotek izboljšanja energetske učinkovitosti | Prihodki od prodaje recikliranih odpadnih materialov |
Odstotek zmanjšanja porabe pitne vode | Prihranki v stroških zaradi zmanjšanja uporabe naravnih virov |
Odstotek recikliranih (reciklabilnih) materialov v produktu | Prihranki v stroških zaradi zmanjšanja onesnaževanja (manjši volumen odpadkov – manj odvozov ipd.) |
Odstotek zmanjšanja količine embalaže (raven produkta, raven podjetja) | Prihranki v stroških zaradi zmanjšanja porabe energije |
Odstotek zmanjšanja porabe pogonskega goriva | Okoljski stroški kot odstotek prodaje |
Odstotek zmanjšanja emisij CO2 (raven produkta, raven podjetja) | Dobičkonosnost t.i. zelenih (trajnostnih) produktov |
Da bi bil sistem variabilnega nagrajevanja učinkovit, je treba paziti na število kazalcev. V stroki velja pravilo sedem (plus ali minus dve), kar pomeni med pet in (največ) devet kazalci uspešnosti. Na ta način zagotovimo dovolj veliko širino odgovornosti, a hkrati osredotočenost, saj si jih manager lahko zapomni; na ta način preprečimo tudi preobremenjenost z informacijami.
Sistem variabilnega nagrajevanja okoljske odgovornosti in okoljskih dosežkov je treba prenesti tudi na nižje hierarhične ravni (ang. cascading). Ta proces mora biti vključujoč: sodelavci na nižjih hierarhičnih ravneh so pomemben gradnik celovitega sistema okoljskih (trajnostnih) kazalcev za vse zaposlene in z njihovim sodelovanjem bo sistem prepoznan kot pravičnejši. Tovrstne kazalce lahko uporabimo tudi pri presoji/nagrajevanju podizvajalcev in dobaviteljev.
Za več na temo usklajevanja ciljev in nagrajevanja zaposlenih:
Epstein, M. J., & Rejc Buhovac, A. (2014): Making Sustainability Work: Best Practices in Managing and Measuring Corporate Social, Environmental and Economic Impacts. Sheffield: Greenleaf Publishing & San Francisco: Berrett-Koehler Publishers.
Kerr, S. (1975): On the Folly of Rewarding A while Hoping for B. Academy of Management Journal, 18(4).
Simons R. (2000): Performance Measurement and Control Systems for Implementing Strategy. Upper Saddle River: Prentice Hall.